Безпека життєдіяльності : нвч. посіб. / Є. П. Желібо, Н. М. Заверуха, В. В. Зацарний ; за ред. Є. П. Желібо

За: Інтелектуальна відповідальність: Вид матеріалу: Текст Мова: українська Серія: Вища освіта в УкраїніПублікація: Київ : Каравела, 2004Видання: 3-тє видОпис: 327 сISBN:
  • 966-96076-0-4
Тематика(и):
Тип одиниці: Книги
Мітки з цієї бібліотеки: Немає міток з цієї бібліотеки для цієї назви. Ввійдіть, щоб додавати мітки.
Оцінки зірочками
    Середня оцінка: 0.0 (0 голос.)
Фонди
Зображення обкладинки Тип одиниці зберігання Поточна бібліотека Джерельна бібліотека Зібрання Поличне розташування Шифр зберігання Зазначення матеріалів Нумерування/хронологія URL-посилання Порядковий номер комплекту/примірника Стан Примітки Очікується на дату Штрих-код Замовлення примірників Пріоритет у черзі замовлень на примірник Резервування курсів
Книги Читальний зал № 2 (економ. л-ра) 614.8(075.8)/Ж50 (Огляд полиці(Відкривається нижче)) Доступно 00000011234

3MICT
ПЕРЕДМОВА
ВСТУП

Розділ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

1.1. Безпека життєдіяльності як категорія
1.1.1. Наукові засади безпеки життєдіяльності
1.1.2. Основні поняття та визначення у безпеці життєдіяльності
1.1.3. Класифікація джерел небезпеки, небезпечних та шкідливих факторів

1.2. Системний аналіз у безпеці життєдіяльності
1.2.1. Системно-структурний підхід та системний аналіз безпеки життєдіяльності. методологічна основа
1.2.2. Система «людина життєве середовище» та її компоненти
1.2.3. Рівні системи «людина життєве середовище»

1.3. Ризик як оцінка небезпеки
1.3.1. Загальна оцінка та характеристика небезпек
1.3.2. Оцінка ризику небезпеки
1.3.3. Концепція прийнятного (допустимого) ризику
1.3.4. Управління ризиком
1.3.5. Якісний аналіз небезпек

Розділ 2. ЛЮДИНА ЯК ЕЛЕМЕНТ СИСТЕМИ «ЛЮДИНА — ЖИТТЄВЕ СЕРЕДОВИЩЕ»

2.1. Людина як біологічний та соціальний суб'єкт
2.1.1. Людина та її біологічні і соціальні ознаки
2.1.2. Діяльність людини

2.2. Середовище життєдіяльності
2.2.1. Природне середовище
2.2.2. Техносфера
2.2.3. Ноосфера
2.2.4. Соціально-політичне середовище

2.3. Фізіологічні особливості організму людини
2.3.1. Будова і властивості аналізаторів
2.3.2. Характеристика основних аналізаторів безпеки життєдіяльності
2.3.3. Загальні уявлення про обмін речовин та енергію

2.4. Психологічні особливості людини
2.4.1. Значення нервової системи в життєдіяльності людини
2.4.2. Психіка людини і безпека життєдіяльності
2.4.3. Атрибути людини
2.4.4. Риси людини
2.4.5. Якості людини
2.4.6. Емоційні якості людини

2.5. Роль біоритмів у забезпеченні життєдіяльності людини

2.6. Основні положення ергономіки

2.7. Медико-біологічні та соціальні проблеми здоров'я
2.7.1. Основні визначення здоров'я
2.7.2. Вплив негативних факторів на здоров'я людини

Розділ 3. НЕБЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ У ВИРОБНИЧІЙ СФЕРІ ТА ПОБУТІ. ЗАСОБИ ЇХ ПОПЕРЕДЖЕННЯ

3.1. Для шуму і вібрації на організм людини
3.2. Іонізуючі випромінювання, радіаційна безпека
3.2.1. Основні характеристики іонізуючих випромінювань
3.2.2 Природні іонізуючі випромінювання
3.2.3. Штучні джерела іонізуючих випромінювань
3.2.4. Одиниці вимірювання радіоактивних випромінювань
3.2.5. Біологічна дія іонізуючих випромінювань
3.2.6. Радіаційна безпека

3.3. Електромагнітні поля (ЕМП) і випромінювання
3.3.1. Загальна характеристика електромагнітних полів
3.3.2. Вплив ЕМП на організм людини

3.4. Небезпека електричного струму
3.4.1. Загальна характеристика електричної енергії
3.4.2. Особливості впливу електричного струму на організм людини

3.5. Хімічні і біологічні фактори небезпеки
3.5.1. Хімічні фактори небезпеки
3.5.2. Біологічні фактори небезпеки

3.6. Психофізіологічні фактори небезпеки
3.6.1. Фізична діяльність людини
3.6.2. Розумова діяльність людини
3.6.3. Загальна характеристика трудової діяльності
3.6.4. Психофізіологічні фактори небезпек
3.6.5. Фактори, які впливають на продуктивність праці

Розділ 4. НЕБЕЗПЕКИ, ЩО ВЕДУТЬ ДО НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ, ТА ЗАХОДИ ЗНИЖЕННЯ ЇХ НАСЛІДКІВ

4.1. Природні небезпеки
4.1.1. Літосферні стихійні лиха
4.1.2. Гідросферні стихійні лиха
4.1.3. Атмосферні стихійні лиха

4.2. Небезпеки техногенного характеру
4.2.1. Антропогенний вплив на навколишнє середовище
4.2.2. Аварії з викидом радіоактивних речовин у навколишнє середовище
4.2.3. Аварії з витоком сильнодіючих отруйних речовин
4.2.4. Аварії на транспорті
4.2.5. Пожежі та вибухи

4.3. Соціально-політичні небезпеки
4.3.1. Війни
4.3.2. Тероризм
4.3.3. Екстремальні ситуації криміногенного характеру та способи їх уникнення
4.3.4. Соціальні небезпеки: алкоголізм, тютюнокуріння

4.4. Комбіновані небезпеки
4.4.1. Природно-техногенні небезпеки
4.4.2. Природно-соціальні небезпеки

4.5. Небезпеки в сучасному урбанізованому середовищі
4.5.1. Забруднення атмосфери міст
4.5.2. Забруднення міських приміщень
4.5.3. Забруднення питної води в містах
4.5.4. Шумове, вібраційне та електромагнітне забруднення міст

Розділ 5. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ

5.1. Запобігання надзвичайним ситуаціям та організація усунення їх негативних наслідків
5.1.1. Причини виникнення та класифікація надзвичайних ситуацій
5.1.2. Запобігання виникненню надзвичайних ситуацій
5.1.3. Визначення рівня надзвичайних ситуацій, регламент подання Інформації про їх загрозу або виникнення
5.1.4. Організація життєзабезпечення населення в надзвичайних ситуаціях
5.1.5. Ліквідація наслідків надзвичайних ситуацій

5.2. Надання першої долікарської допомоги потерпілому
5.2.1. Призначення першої долікарської допомоги та загальні принципи її надання
5.2.2. Надання першої допомоги при враженні діяльності мозку, зупину дихання та серцевої діяльності
5.2.3. Перша допомога при кровотечах та ушкодженнях м'яких тканинах
5.2.4. Перша допомога при вивихах, розтягуваннях і розривах зв'язок та при переломах кісток
5.2.5. Долікарська допомога при термічних впливах та хімічних опіках
5.2.6. Допомога при отруєннях
5.2.7. Допомога при ураженні електричним струмом та блискавкою
5.2.8. Надання першої допомоги при утопленні

6. ОРГАНІЗАЦІЯ ТА УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕКОЮ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

6.1. Правові основи безпеки життєдіяльності
6.2. Управління та нагляд за безпекою життєдіяльності

Питання для обговорення на семінарських заняттях
Теми для доповідей, рефератів і контрольних робіт
Завдання для самостійного опрацювання
Додаток
Словник основних термінів і понять з безпеки життєдіяльності
Література

Анотація:
У посібнику розглядаються основи безпеки життєдіяльності як комплекс взаємозв'язків у системі "людина — життєве середовище" різного рівня. Значна увага приділена людині, її фізіологічним та психологічним особливостям, медико-біологічним та соціальним проблемам здоров'я. Висвітлюються основні аспекти взаємодії в системі "людина життєве середовище", джерела небезпеки та породжені ними фактори, що призводять до порушення життєдіяльності людей у повсякденних умовах виробництва й побуту та спричиняють надзвичайні ситуації. Наведена характеристика природних, техногенних, соціально-політичних та комбінованих небезпек. Особливу увагу приділено питанням запобігання надзвичайним ситуаціям, організації дій для усунення їхніх негативних наслідків, наданню першої долікарської допомоги потерпілим, питанням організації та управління безпекою життєдіяльності. Весь матеріал, викладений у навчальному посібнику, носить, головним чином, світоглядний характер, а конкретні види небезпек розглядаються, в основному, з точки зору їх фізичної суті та механізму дії. Кількісні характеристики техногенних небезпек, ступінь їх впливу, конкретні методи та способи попередження або зниження їх негативних наслідків подані в загальному вигляді. Пояснюється такий підхід тим, що ці питання опрацьовані при наступному (за "Безпекою життєдіяльності") вивченні навчальних дисциплін: "Охорона праці", "Охорона праці в галузі", "Цивільна оборона"

Посібник відповідає навчальній програмі нормативної дисципліни "Безпека життєдіяльності для вищих закладів освіти I-IV рівнів акредитації, затвердженої Міністерством освіти і науки України 4 грудня 1998 р. Розрахований на студентів та викладачів. Може бути використаний як підручник на курсах підвищення кваліфікації вчителів загальноосвітніх шкіл, ліцеїв, гімназій, представництв галузевих міністерств.

Рекомендовано М-вом освіти і науки України